Wydanie:
polskienglish
zaloguj się | rejestruj konto

reklama

Wydanie 9 (213)
Wrzesień 2016
Architektura

Włoska pasja

Nowy projektant dobił do naszych brzegów i podoba mu się to, co widzi

Anna Pakulniewicz

Włoska pasja
Paolo Pininfarina, prezes Pininfarina S.p.A.

Ukończony niedawno pierwszy budynek w kompleksie biurowym Proximo przy rondzie Daszyńskiego w Warszawie to m.in. polski debiut włoskiej firmy projektowej Pininfarina, która zaprojektowała jego holE. Rozmawiamy z prezesem firmy, Paolem Pininfariną o potencjale polskiego rynku nieruchomości

Anna Pakulniewicz, Eurobuild Central & Eastern Europe: Projekt wnętrza holu Proximo jest Państwa pierwszym projektem w Polsce. Czy są w planach kolejne?

Paolo Pininfarina, prezes Pininfarina S.p.A.: Tak, to jest nasz pierwszy projekt w Polsce i jestem pewien, że wkrótce pojawią się następne. Może nawet dla tego samego dewelopera, czyli firmy Hines. Inni gracze posiadający solidną reputację i strategiczną wizję są oczywiście mile widziani i jestem pewny, że również dla nich będziemy w stanie tworzyć wartościowe i skrojone na miarę rozwiązania. Pininfarina działa w wielu sektorach, oferując rozwiązania biznesowe łączące design, marketing i branding, które wnoszą innowacje i zapewniają naszym partnerom przewagę strategiczną. Wierzę, że Polska jest dla firmy Pininfarina perspektywicznym krajem, ponieważ widzę zmianę, która dokonała się tu na przełomie ostatnich dziesięciu lat. Ostatnio byłem tu w 2005 roku i był to dopiero początek. Teraz design kwitnie, dokładnie tak jak w Londynie. Panuje bardzo pozytywne nastawienie do nowych projektów i przyszłości – gospodarka również dobrze sobie radzi. Wszystko się rozwija i jest to pozytywne miejsce do prowadzenia nowych innowacyjnych projektów. Proximo to dobra pierwsza synteza filozofii firmy Pininfarina, a wkrótce pojawią się kolejne projekty.

Zatem Polska jest miejscem, gdzie chcielibyście Państwo spróbować swoich sił na szerokim rynku

Moim celem jest wprowadzenie naszego strategicznego myślenia o designie do Polski. Pininfarina dojrzewała latami, posiada dużo tzw. know-how: dla budynków mieszkaniowych i komercyjnych, lotnisk, stacji metra, przestrzeni publicznych i hoteli, zatem posiadamy umiejętności tworzenia nowych doświadczeń architektonicznych i wzorniczych, dzięki którym możemy zacząć pisać nowe scenariusze. Widzimy ogromny potencjał, gdyż istnieje tu wiele obszarów, w które mogłaby zaangażować się Pininfarina. Jest dużo do zrobienia. Jeśli będzie potrzeba, stworzymy dedykowane zespoły architektów i projektantów, a ja będę osobiście zarządzał i nadzorował zgodność projektów ze stylem Pininfarina.


Gdzie dokładnie widzi Pan potencjał dla swojej firmy w Polsce?

Jednym z przykładów jest metro. Linia, która została ostatnio częściowo ukończona ma być poprowadzona dalej. Jest tu więc ogromny potencjał dla firmy Pininfarina, ponieważ moglibyśmy wykorzystać nasze umiejętności w zakresie zarówno architektury, jak i designu w transporcie, aby zaprojektować stacje metra i pociągi, tworząc całościowe doświadczenie. Moglibyśmy pracować nad nowym lotniskiem: wygraliśmy ostatnio międzynarodowy konkurs dotyczący projektu nowej wieży kontroli lotów na lotnisku w Stambule, wyprzedzając dzięki naszym interdyscyplinarnym kompetencjom takie gwiazdy architektury, jak Zaha Hadid i Massimiliano Fuksas. Mogłoby to być też projektowanie nowych obiektów sportowych takich, jak stadiony. Lub luksusowych hoteli – czemu nie! Wszędzie można znaleźć właściwych partnerów, jest ku temu potencjał. A kiedy pracuje się z partnerem, który ma tę samą wizję, można stworzyć wspaniałe rzeczy. Tak stało się również w przypadku firmy Hines. Oni byli odpowiedzialni za cały projekt, a Pininfarina za stworzenie klejnotu, który wzbogaci projekt i sprawi, że będzie odróżniał się od innych. Współpracowaliśmy z Rolfe Judd Studio, tworząc hol główny i dziedziniec, które stanowią pierwszy przystanek dla użytkownika biura. Jako studio projektowe 360° jesteśmy w stanie zaprojektować wszystko, a jedną z naszych mocnych stron jest fakt, że możemy pracować jako partner strategiczny nad projektami najważniejszych miejsc w danym mieście, tworząc całościowe doświadczenie, które wyznacza standardy w zakresie innowacji i jakości życia.


Czy zanim coś zaprojektujecie, musicie Państwo zobaczyć i poznać dane miasto?

Za każdym razem, gdy rozpoczynamy projekt zapoznajemy się najpierw z kontekstem. Wszystkie nasze projekty mają silne odniesienia do krajobrazu oraz krajobrazu myśli, w których będą się znajdowały. Nasz styl architektoniczny może być dostosowany do różnorodnych kultur, może tworzyć charakterystyczne ikony, może też być delikatnie mimetyczny. Oto dwa najnowsze przykłady różnorodności naszego stylu: wieżowiec w Singapurze o silnym wyrazistym stylu i klub plażowy na wyspie Capri jako delikatna interwencja na chronionym obszarze. W Singapurze zaprojektowaliśmy wieżowiec, który zdobył wiele nagród i ma stać się ikoną. Charakteryzował się wyjątkowym kształtem i kolorem: czerwonym, czarnym i drewnopodobnym. Kiedy pojechałem do Singapuru, aby omówić ten projekt dwa-trzy lata temu, pamiętam, że tamtejszy mój kolega zapytał mnie: „Czy widziałeś budynki w Singapurze? Mogą być każdego koloru… byle były białe. Można więc wybrać jakikolwiek kolor pod warunkiem, że jest to biały”. Wie Pani jak to się skończyło? Budynek wygrał nagrodę publiczności i jest dziś bez wątpienia uważany za jeden z najbardziej kultowych budynków. Warszawa jest miastem bardzo dynamicznym. Nie jest tradycyjna, przywiązana do jednego rodzaju architektury. Myślę, że tu w Warszawie jest potencjał do stworzenia charakterystycznego obiektu, pionowego budynku, który zdefiniowałby dany obszar. Nie ma tu obawy przed stworzeniem czegoś innego, nowego i innowacyjnego.

Ponieważ architektonicznie wszystko w Warszawie różni się od siebie?

Jest kilka projektów, które reprezentują okres, w którym zostały zbudowane, symboli rozmaitych stylów, które charakteryzowały poszczególne epoki. Jest to zatem miasto, które opowiada o swoich różnych doświadczeniach.

To jest według Pana lepsze?

Lepsze? Zdecydowanie! Mieszanka dziedzictwa, różnych pomysłów, punktów widzenia – to jest matka innowacji.

Czy widzi Pan różnicę, lukę pomiędzy Polską a innymi miejscami, dla których tworzył Pan projekty?

Cóż, na przykład Londyn. Innowacja, design, architektura zmieniły aspekt Londynu w trakcie ostatniego stulecia. Teraz jest Shard i wszystkie wieżowce gładko koegzystujące z pałacem Buckingham i Big Benem. Jestem fanem nowoczesnej architektury. Londyn jest naprawdę zaskakujący. Jest sercem nowoczesnej architektury. A to miasto, Warszawa, idzie w tym samym kierunku, tak jak Berlin czy Mediolan. Turyn, moje miasto, dopiero zaczyna, odchodzi od podejścia konserwatywnego. Zacytuję tu wspaniałego włoskiego architekta Renzo Piano, który podczas otwarcia pierwszego wieżowca w Turynie – budynku Intesa Sanpaolo powiedział: „Nikt nie chciał tego budynku, wszyscy byli przeciwko, ale my go stworzyliśmy”. Przyszłości i tak nie da się uniknąć. My w Pininfarinie mamy podobne podejście. Przyszłość to jedyne miejsce, do którego możemy się udać – i naszą misją jest wyobrażanie sobie nowych niesamowitych scenariuszy, które mogą poprawić jakość życia, i włączanie ich w lokalną kulturę i tradycję.

Gdyby miał Pan opisać budynek firmy Pininfarina, jak by on wyglądał? Jakie byłyby jego najważniejsze cechy?

Budynek firmy Pininfarina musi być piękny, innowacyjny, ale również funkcjonalny. Zaczynamy od funkcjonalności, a potem odpowiednio wymyślamy kształty. Wstawiamy nasze DNA, na które składa się elegancja, czystość i innowacja, by dać życie płynnym, naturalnym, okrągłym kształtom. W 2018 roku odbędą się dwa otwarcia wież w Brazylii: w São Paolo i w Balneário Camboriú. Ten drugi projekt [the Yachthouse – przyp. red.], o wysokości 75 pięter, będzie najwyższą wieżą budowaną w Brazylii.

Co jest dla Państwa najważniejszym aspektem podczas tworzenia projektów kształt, kolor, struktura czy światło?

Najważniejszym aspektem są ludzie, którzy mają go wykorzystywać. Analizujemy ich zachowania, potrzeby, pragnienia i budujemy wszystko wokół tego. Następnie bierzemy pod uwagę cele projektu i kontekst, w którym będą umiejscowione. Po tej wnikliwej analizie zaczynamy projektowanie. A odnosząc się do Pani pytania, odpowiedziałbym: Kształt! Podchodzimy do architektury, wyobrażając sobie kształty wypełnione życiem. Wracając do mojej spuścizny i korzeni Pininfariny, mój dziadek modelował drewno, tworząc z niego specjalne kształty. Zatem przy modelowaniu wieżowca to kształt jest najważniejszą cechą budynku. W kształcie naszych poszczególnych kreacji można rozpoznać wpływ Pininfariny. Sugeruję pójść obejrzeć schody w holu budynku B w Proximie. Jest to trójwymiarowy wyraz projektu Pininfariny, rzeźba w ruchu. Oczywiście podczas projektowania bierze się pod uwagę kolory, materiały i wykończenie, które nadają budynkowi charakteru…, ale sercem projektu jest kształt. To kształt daje prawdziwe poczucie pasji.


Samiec alfa

Pininfarina to firma projektowa, którą założył Battista ‘Pinin’ Farin w 1930 roku. Firma stworzyła wybitne projekty samochodów dla Alfy Romeo, Ferrari, Fiata i Lancii. Oprócz projektowania samochodów grupa jest również aktywna w zakresie projektów przemysłowych, lotniczych, żeglarskich, architektonicznych oraz projektów wnętrz. Wnuk Battisty, Paolo Pininfarina, dołączył do firmy w 1982 roku. Od tego czasu zdobywał doświadczenie, pracując nad projektami dla firm takich, jak Cadillac, Honda i General Motors. W 1987 roku został mianowany prezesem i dyrektorem generalnym w Pininfarina Extra, firmie z grupy Pininfarina działającej w sektorach: przemysłowym, meblarskim, architektonicznym, żeglarskim i lotniczym. Pod jego zarządem Pininfarina Extra stworzyła ponad 500 projektów dla firm takich, jak: Chivas Regal, Coca-Cola, Costa Coffee, Juventus, Lavazza, Martini&Rossi, Motorola, Petronas, Samsung i Unilever. Paolo wszedł w skład zarządu w firmie matce – Pininfarina S.p.A. w 1998 roku, a w 2008 został mianowany prezesem grupy. W 2011 roku we Francji uznano go za „Włoską Osobowość Roku” za wkład w sukces programu publicznych pojazdów elektrycznych w Paryżu pod nazwą Autolib.

Newsletter
Jeśli chcesz mieć więcej informacji tego typu, zapisz się na newsletter


reklama
Dodatki specjalne
reklama

konferencje

17. Doroczny Turniej Golfa Eurobuild CEE
13. Doroczny Turniej Tenisa Eurobuild CEE
3. Festiwal Architektury i Budownictwa
9. Konferencja Polski Rynek Biurowy- Trendy i Prognozy
24. Doroczna Konferencja Rynku Nieruchomości Komercyjnych w Polsce
Eurobuild Awards 2018
Newsletter
Otrzymuj najnowsze informacje ze świata nieruchomości e-mailem
reklama

reklama
O nas Kontakt Polityka prywatności Archiwum Newsletter
Copyright 2017 EuroCEE. All rights reserved.