Wydanie:
polskienglish
zaloguj się | rejestruj konto
poprzedni
Przedsmak wielkiego budowania
następny
BNP bierze parki handlowe

reklama

Siude Baby na Emausie

Tomasz Cudowski 14 kwietnia 2017

Tomasz Cudowski

Dziennikarz

+48 22 356 25 26
tomasz.cudowski@eurobuildcee.com

Tomek jest absolwentem neofilologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, tamże zaczynał jako dziennikarz pod koniec lat 80. Z branżą nieruchomości związany od roku 2005, w Eurobuildzie zajmuje się rynkiem mieszkaniowym, nowymi technologiami i zarządzaniem nieruchomościami. Czasem można go usłyszeć w radiowej Dwójce, gdzie prowadzi przeglądy prasy w paśmie porannym. Czasem można go też spotkać w Bieszczadach lub Beskidzie Niskim, gdzie pęta się całymi dniami bez wyraźnego celu.

Siude Baby na Emausie
POLSKA W ramach projektu „Albośmy to jacy tacy” Bonarka przeprowadziła ankietę wśród krakowian i Małopolan dotyczącą świątecznych obyczajów. Ankieterzy pytali o wielkopostne oraz wielkanocne praktyki religijne oraz znajomość niektórych zwyczajów.

Jak na nowej fali tradycji zmienia się styl przeżywania tego najważniejszego w chrześcijańskim świecie święta? Mimo wszystko w Krakowie nadal jest ono kojarzone z sobotnim święceniem pokarmów (57 proc. badanych), czy też uroczystym wielkanocnym śniadaniem, które w gronie rodzinnym zje 76 proc. zapytanych. Jednakże dla coraz większej rzeszy krakowian święta to okazja do rodzinnego wyjazdu na wypoczynek (20,8 proc. wskazań) lub po prostu laby w gronie znajomych (24,8 proc. odpowiedzi).
Desakralizacja świąt to trend, który widoczny jest także w badaniach CBOS z 2015 i 2016 roku. Polacy coraz częściej obecnie definiują Wielkanoc w kategoriach święta rodzinnego (70 proc.) niż przeżycia religijnego (46 proc.). Dla ponad dwóch piątych Wielkanoc to miła tradycja, a dla co ósmego – okazja do wypoczynku.
Badanie ujawniło też różnice w podejściu do wielkanocnej obrzędowości mieszkańców Krakowa i reszty Małopolski. O wiele więcej osób spoza stolicy regionu deklaruje zachowanie postu w Wielki Piątek, udział w wielkanocnej spowiedzi i w nabożeństwie drogi krzyżowej. Dwukrotnie więcej Małopolan niż krakowian nie wymieniło żadnej praktyki religijnej.
Bonarkę w wielkanocnym badaniu interesowała także znajomość i uczestnictwo w lokalnych tradycjach świątecznych, takich jak: Emaus, święto Rękawki, Siuda Baba czy Pucheroki. Dwie z pierwszych wymienionych tradycji są zdecydowanie lepiej rozpoznawane (56,4 proc. i 54,5 proc.). Mimo to, w ulicznej sondzie Rękawka kojarzona była nawet z… policyjnym posterunkiem. Tymczasem święto Rękawki to zwyczaj wielkanocny obchodzony w Krakowie we wtorek po świętach wielkanocnych, pierwotnie nawiązujący do słowiańskiej tradycji wiosennych Dziadów. Do tradycji rękawki należało m.in. rzucanie oraz toczenie jaj, symbolu zmartwychwstania.
Jedno jest pewne – w wielkanocny poniedziałek poleje się woda. Tradycja śmigusa dyngusa nadal ma swoich zagorzałych zwolenników (35,6 proc. krakowian).
Badanie zrealizowano metodą wywiadów internetowych CAWI. Wzięło w nim udział 272 osób, mieszkańców Krakowa i Małopolski.








Newsletter
Jeśli chcesz mieć więcej informacji tego typu, zapisz się na newsletter


reklama

Pozostałe wiadomości

06 marca 2017

Mikrogranty dla Łazarza

reklama

konferencje

23. Doroczna Konferencja Rynku Nieruchomości Komercyjnych w Polsce
Eurobuild Awards 2017
reklama

reklama
O nas Kontakt Polityka prywatności Archiwum Newsletter
Copyright 2017 EuroCEE. All rights reserved.