Wydanie:
polskienglish
zaloguj się | rejestruj konto
poprzedni
Przystanek na Fuzji
następny
12 mln w handlu

reklama

CPK w trzech nowych odsłonach

Opr./edited AZ 12 września 2019
 CPK w trzech nowych odsłonach
Projektanci z pracowni KPF zaproponowali terminale w kształcie trójkątów

POLSKA Terminal w kształcie trójkąta, z bursztynowym dachem i zintegrowane z koleją lotnisko-miasto. Architekci z pracowni Woods Bagot, Populous i KPF przedstawili koncepcje Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Posłużą jako inspiracja do przygotowywania master planu lotniska, który ma być zlecony na początku przyszłego roku.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) oraz Ambasada Wielkiej Brytanii zaprosiły do udziału w warsztatach architektonicznych w Warszawie projektantów z firm Woods Bagot, Populous i KPF. To już druga edycja polsko-brytyjskich warsztatów architektonicznych CPK. W pierwszych, które odbyły się pod koniec czerwca ubiegłego roku, wzięły udział pracownie: Zaha Hadid Architects, Foster+Partners, Chapman Taylor, Grimshaw, Benoy i Pascall+Watson. Owocem tamtego spotkania były opracowania, które stały się źródłem inspiracji przy pracach planistycznych CPK.

– Już po raz drugi zaprosiliśmy do współpracy architektów, aby zapytać ich o to, jak Port Lotniczy Solidarność ma wyglądać. Moment nie jest przypadkowy. Do końca października konsultujemy z partnerami branżowymi wymagania techniczne i operacyjne nowego lotniska – informuje Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK. – Mamy nadzieję, że efekty prac brytyjskich architektów będą przydatne dla spółki budującej nowe lotnisko w centralnej Polsce, a docelowo korzystne dla przyszłych pasażerów – dodaje Lech Kaczanowski, dyrektor DIT (Department for International Trade) z Ambasady Wielkiej Brytanii w Polsce. – Warsztaty były połączeniem doświadczeń i wizji pracowni z wiedzą i oczekiwaniami inwestora. Mogą stanowić źródło pomysłów podczas tworzenia strategii i projektowania przyszłego lotniska, choć nie jesteśmy zobowiązani do wykorzystania żadnej z koncepcji. Aktualnie kontynuujemy przygotowania do procesu planowania lotniska – mówi Franciszek Ryczer, dyrektor Biura Projektowania i Inżynierii Komponentu Lotniskowego CPK.

Jak wygląda CPK w kolejnych wizjach architektów? Projektanci z pracowni KPF zaproponowali terminale w kształcie trójkątów: większy w ramach pierwszego etapu budowy CPK, a drugi, mniejszy jako etap drugi (jeśli będzie takie zapotrzebowanie w przyszłości). Architekci pracowali m.in. przy planowaniu lotnisk w Abu Dhabi, Amsterdamie i Seulu, wyszli z założenia, że – z uwagi na wygodę pasażerów CPK – odległość między centralną częścią lotniska – a najbardziej oddalonymi bramkami nie może być zbyt duża. – Trójkątny kształt terminala jest optymalny z architektonicznego punktu widzenia i niesie ze sobą wiele korzyści. Oznacza wygodę przemieszczania się, skrócenie czasu przesiadek i łatwość adaptowania przestrzeni. Poza tym, trójkąt to piękny kształt, przywołujący na myśl splecione dłonie i kojarzący się z solidarnością, która jest tak bliska polskiej tożsamości – wyjaśnia architekt Jens Hardvendel z KPF.

Architekci zaprojektowali także wnętrze terminalu CPK jako przestronną halę z przezroczystym dachem. Na jego szczycie umieścili pomarańczowe świetliki o nieregularnym kształcie, przywołujące na myśl tradycyjny polski bursztyn. We wnętrzu znalazły się drzewa i donice z roślinnością. – Warszawa to serce Europy i centrum regionu, w którym nie ma dużego hubu przesiadkowego, co oznacza, że istnieje rynkowa nisza, którą Polska może wykorzystać. Jako projektanci doceniamy fakt, że lotnisko będzie budowane od podstaw, jako tzw. greenfield. Ułatwia to stosowanie nowoczesnych rozwiązań i daje architektom pole do popisu – mówi Mustafa Chehabeddine, dyrektor ds. planowania w KPF.

Z kolei według projektantów z biura Populous w Londynie, CPK ma być „lotniskiem-miastem”, co stanowi nawiązanie do koncepcji Airport City. Pracownia powołuje się na doświadczenia m.in. z projektowania lotnisk Changi w Singapurze i De Gaulle’a w Paryżu. W tej koncepcji podróż przez lotnisko rozpoczyna się w momencie, gdy podróżni wysiadają z pociągu na zintegrowanej z terminalem stacji kolejowej. Przyjeżdżający na lotnisko będą mieli wybór: udać się bezpośrednio do kontroli bezpieczeństwa albo zostawić bagaż i korzystać z atrakcji „lotniska-miasta” umieszczonych w części ogólnodostępnej. – Nasz projekt ma wykraczać poza stworzenie zwykłej „przestrzeni przejściowej”. Wyobraziliśmy sobie, że pasażer w drodze do bramki będzie czerpał przyjemność z tego, co widzi wokoło – wyjaśniają architekci pracowni Populousa. W przestrzeni znajdą się miejsca do relaksu i wypoczynku (centrum SPA, siłownia i basen), oraz pracy i spotkań biznesowych. W strefie rozrywki lotniska dostępne będą interaktywne rozwiązania cyfrowe np. platformy do gier e-sportowych.

– Na podstawie badań użytkowników portów lotniczych zgromadziliśmy ogromną ilość danych, która pozwoliła nam na stworzenie mapy doświadczeń użytkowników. Uwzględnia ona oczekiwania różnych grup podróżnych podczas każdego z etapów pobytu na lotnisku. Każdorazowo, projektując port lotniczy analizujemy szczegółowo przepływy strumieni pasażerów i ich zachowania, a dopiero na tej podstawie proponujemy rozwiązania – zapewnia architekt Brett Wightman, kierujący grupą Asia Pacific Aviation w pracowni Populous.

Z kolei architektów z pracowni Woods Bagot zainspirował polski krajobraz i zmieniająca się wraz z porami roku przyroda. W ich koncepcji pojawiły się sufity nawiązujące do wyglądu pni drzew i przywołujące na myśl polski las. Według architektów, w rejonie portu ma powstać park z ławkami, ze ścieżkami do spacerów, do jazdy na rowerze i na rolkach. Szklane ściany pozwolą na podziwianie zielonych przestrzeni dookoła i relaks przed podróżą. Ich zdaniem terminal Portu Lotniczego Solidarność powinien podkreślać gościnność Polski i być otwarty nie tylko dla podróżnych, ale także dla odwiedzających. – Lotnisko przyszłości powinno stanowić ucieczkę przed stresem i problemami dnia codziennego. Być miejscem oczekiwania na samolot i strefą relaksu – mówi Cliff Bollmann, dyrektor regionalny ds. rozwiązań transportowych Woods Bagot. Pracownia ta, podobnie jak Populous, projektując lotnisko, monitoruje dane na temat pasażerów. – Intuicyjne odnajdowanie drogi prowadzącej do właściwej bramki, niezależnie od sposobu, w jaki przybyliśmy na lotnisko, po tym właśnie można poznać dobrze zaprojektowane lotnisko – zauważają architekci z Woods Bagot.

Aktualnie, w ramach planowania lotniska spółka CPK zakończyła pierwszy etap konsultacji strategicznych, czyli uzgodnień z partnerami branżowymi inwestycji (przewoźnikami, zarządcami infrastruktury, firmami handlingowymi, operatorami cargo, firmami spedycyjnymi, dostawcami paliw itd.). Wpłynęło ponad tysiąc uwag i propozycji dotyczących infrastruktury m.in. obsługi samolotów, pasażerskiej, bagażowej, cargo, zaplecza technicznego itd. W efekcie powstał 350-stronicowy brief stategiczny, który obecnie – do końca października – jest konsultowany. Na przełomie 2019 i 2020 roku CPK planuje wskazać doradcę strategiczno-technicznego, czyli międzynarodowy podmiot z doświadczeniem inwestycyjnym w zakresie projektowania, budowy i zarządzania portami przesiadkowymi. Zadaniem doradcy będzie współpraca ze spółką i jej wsparcie merytoryczne na każdym etapie realizacji projektu.

Na początku przyszłego roku spółka CPK zlecić ma plan generalny Portu Lotniczego Solidarność, czyli tzw. master plan. Będzie on zawierał m.in.: prognozy ruchu lotniczego, zwymiarowanie planowanej infrastruktury CPK i wstępny plan jej ulokowania, szczegóły etapowania budowy i ostateczny model biznesowy nowego portu lotniczego.

Projektanci z pracowni KPF zaproponowali terminale w kształcie trójkątów

Dla biura Populous w Londynie, CPK ma być „lotniskiem-miastem”



Zdaniem pracowni Woods Bagot nowy terminal powinien podkreślać gościnność Polski i być otwarty nie tylko dla podróżnych


Newsletter
Jeśli chcesz mieć więcej informacji tego typu, zapisz się na newsletter


reklama
reklama

konferencje

25. Doroczna Konferencja Rynku Nieruchomości Komercyjnych
Eurobuild Awards 2019
reklama

reklama
O nas Kontakt Polityka prywatności Archiwum Newsletter
Copyright 2017 EuroCEE. All rights reserved.