Phifer pokazuje projekt
Architektura i urbanistykaOd strony ul. Marszałkowskiej wyrośnie gmach MSN o powierzchni około 15 tys. mkw. Budynek będzie jednolitą białą bryłą pokrytą półprzezroczystą tkaniną z włókna szklanego, zaś leżący od strony Pałacu Kultury gmach teatru o powierzchni około 11 tys. mkw. również ma być zwartą bryłą, pokryta ażurową siatką z odlanych z metalu elementów. Nowa koncepcja zakłada, że budynki połączone będą otwartym forum, stanowiącym częściowo zadrzewioną przestrzeń publiczną, przeznaczoną na plenerowe działania artystyczne. Forum ma być miejscem spędzania wolnego czasu, a także przestrzenią, w której obie instytucje kulturalne spotykają się z publicznością: mieszkańcami Warszawy i gośćmi stolicy.
Budynek teatru TR Warszawa zaoferować ma rozwiązanie pozwalające otwierać główną przestrzeń sceniczną zarówno na plac, jak i na park, co sprawi, że nie tylko będzie można na co dzień podglądać przygotowania do spektakli, ale i organizować koncerty i przedstawienia niczym imprezy plenerowe. Z kolei MSN zapraszać ma do wnętrza przeszklonym parterem, na którym znajdą się zarówno sale wystawowe, jak i audytorium i centrum edukacyjne. Cały parter osłonięty ma być półprzezroczystą arkadą, która stanowić ma delikatne przejście pomiędzy zewnętrzem a wnętrzem budynku.
– Muzeum, teatr i znajdujące się między nimi forum tworzą spójną całość, zachowując jednocześnie odrębność od siebie nawzajem i od otoczenia. Proste bryły budynków kontrastują zarówno z potężnym i wyrazistym Pałacem Kultury i Nauki, jak i z komercyjną architekturą okolicy. Fasady budynków, zbudowane z prostych materiałów o fakturze zachęcającej do dotykania, czerpiące inspiracje z abstrakcyjnych dzieł sztuki, uosabiają twórcze życie stolicy i podkreślają kluczową rolę Muzeum Sztuki Nowoczesnej i teatru TR Warszawa w tworzeniu nowego centrum kulturalnego Warszawy. Budynki skrajnie różnią się od otoczenia, symbolizując w ten sposób wyjątkowy moment w historii miasta – tłumaczy założenia projektu jego autor, Thomas Phifer.
Organizacja muzeum opierać się ma na otwartej relacji między widzami, zbiorami dzieł sztuki i działaniami edukacyjnymi. Odwiedzający będą mogli łatwo dostać się do budynku ze wszystkich stron. Otwarty hol i audytorium mają się płynnie przenikać jako przestrzenie publiczne, prowadząc do poszczególnych ciągów galerii mieszczących narracyjne wystawy. Na parterze zaplanowano: widoczne z zewnątrz, otwarte audytorium i przestrzenie edukacyjne oraz tzw. galerie szybkiego reagowania, a także kawiarnię, księgarnię i klatkę schodową łączącą ten poziom z położonymi wyżej przestrzeniami wystawienniczymi. Pierwsze piętro poświęcone zostanie programom badawczym Muzeum. Składało się ono będzie z ciągu sal przeznaczonego na projekty warsztatowe zwanego ciągiem „eksperymentalnym” oraz biblioteki z czytelnią, archiwów i galerii archiwów. Mają być tam także galerie wystaw badawczych i dwie instalacje stałe: archiwum artystki Zofii Kulik i rekonstrukcja Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Drugie piętro, oświetlone dziennym światłem ze świetlików, pomieścić ma dwa ciągi galerii przeznaczone do wystawiania obiektów wielkoformatowych. Ta przestrzeń pozwolić ma na stworzenie dwóch odrębnych, rozbudowanych narracji: „monumentalnej”, składającej się z czterech sal, z których jedna ma dysponować powierzchnią 500 mkw., oraz „klasycznej” z czterema salami (każda o powierzchni 200 mkw). Ciągi sal wystawowych mają być przetykane tzw. „pokojami miejskimi”, czyli miejscami z widokiem na miasto, gdzie zwiedzający będą mogli odpocząć.
Architektura teatru odzwierciedlać ma zróżnicowaną działalność TR Warszawa, łączącą sztukę eksperymentalną i przedstawienia dla szerokiej widowni. Budynek pomieści dwie przestrzenie na spektakle, wydarzenia muzyczne i widowiska: Dużą Salę na 175–525 osób oraz znajdującą się na pierwszym piętrze Małą Salę ze 150 miejscami siedzącymi. W obu ma istnieć możliwość dowolnej konfiguracji przestrzeni scenicznej i widowni, w zależności od formatu i charakteru widowisk. Budynek teatru ma zostać wyposażony w nowoczesną technologię, pozwalającą na szybką zmianę repertuaru i prezentowanie zarówno spektakli wielkoformatowych i dużych koncertów, jak i mniejszych przedstawień, prac eksperymentalnych, filmów i małych form muzycznych. Budynek teatru połączyć się ma z placem Defilad i parkiem Świętokrzyskim poprzez dwa otwierane portale do Dużej Sali, co umożliwi organizację plenerowych spektakli i koncertów. Dzięki zrównaniu podłogi Dużej Sali z poziomem placu oraz przeszkleniem w obu salach, miasto ma stać się naturalnym tłem dla przedstawień, a jednocześnie teatr otworzy się na miasto, umożliwiając przechodniom obserwowanie jego codziennej pracy. Wzdłuż wschodniej fasady teatru na styku z forum i z muzeum, znaleźć ma się foyer: przestrzeń spotkań, dyskusji i działań edukacyjnych oraz miejsce na restaurację, bistro, kasę biletową i szatnię. Na górnych piętrach z kolei zaprojektowano ośrodek poszukiwań teatralnych, miejsce dla artystycznych programów rezydencyjnych, studia audiowizualne i salę prób; pomieszczenia techniczne i zaplecze znajdą się w środkowej części budynku.
Harmonogram inwestycji zakłada, że prace projektowe będą trwały do końca pierwszego kwartału 2017 roku, a budowa rozpocznie się w sierpniu 2017 roku. Cała inwestycja ma być zakończona do połowy 2020 roku. Budżet na projekt oraz budowę części muzealnej wynosi 270 mln zł bez wyposażenia, natomiast koszt budowy Teatru, również bez wyposażenia, to 125 mln zł.
To trzecie podejście do tej inwestycji. Pierwszy konkurs architektoniczny, który ogłosiły władze Warszawy w 2005 roku, został unieważniony z powodu nadmiernych wymogów formalnych. W 2006 roku spróbowano ponownie, ale okazało się to porażką zarówno dla miasta, które poniosło wielomilionowe koszty, jak i wybranego architekta – Christiana Kereza, którego firma upadła. Tym razem ma być inaczej. Władze miasta zapewniają, że budynki projektowane są na terenie, który należy do miasta. Stołeczny ratusz przejąć ma również na siebie finansowanie budowy muzeum (270 mln zł brutto). Wcześniej brano pod uwagę finansowanie bankowe, ale żadna z instytucji finansowych nie wzięła udziału w przetargu rozpisanym przez MSN.
Przyspieszenie w elektromobilności: 10 tysięcy punktów ładowania na horyzoncie
Przyspieszenie w elektromobilności: 10 tysięcy punktów ładowania na horyzoncie
Powerdot Polska
9,8 tys. punktów ładowania aut elektrycznych jest już zarejestrowanych w systemie Urzędu Dozoru Technicznego. Dzięki dużym inwestycjom w infrastrukturę, Polska wypada coraz lepiej ...
Szanse na odbicie rynku prefabrykacji betonowej?
Szanse na odbicie rynku prefabrykacji betonowej?
PMR Market Experts
Problem z dostępnością pracowników na placach budów jest coraz większym wyzwaniem. Wpływ tego zjawiska na rosnącą popularność technologii prefabrykacji betonowej staje się bardziej ...
Certyfikacja budynków podnosi standardy. Kilku rzeczy wciąż jednak brakuje
Certyfikacja budynków podnosi standardy. Kilku rzeczy wciąż jednak brakuje
biuro projektowe PM Projekt
Lawinowo rośnie liczba certyfikowanych budynków. Jak wskazują eksperci, to przede wszystkim efekt presji regulacyjnej. Certyfikacje znacząco wpłynęły na poprawę standardów ESG, cho ...